Resultat av enkäten Hälsa i skolan enligt undervisningsspråk i de svenskspråkiga och finskspråkiga skolorna
Matikka, Anni; Söderek, Christine; Ervasti, Eetu (2024)
Matikka, Anni
Söderek, Christine
Ervasti, Eetu
Institutet för hälsa och välfärd = Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-408-276-1
Diskussionsunderlag = Työpaperi : 2024_012
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-408-276-1
Julkaisun muut kieliversiot:
SuomeksiDiskussionsunderlag = Työpaperi : 2024_012
Tiivistelmä
Vartannat år genomför Institutet för hälsa och välfärd enkäten Hälsa i skolan för att följa upp välbefinnandet bland 10 20-åringar. Resultaten används vid skolor och läroanstalter, i kommuner och välfärdsområden, till exempel för att utveckla tjänster som främjar hälsa och välbefinnande. Syftet med detta diskussionsunderlag är att granska de nationella resultaten av enkäten Hälsa i skolan 2019-2023 inom den grundläggande utbildningen enligt skolans officiella undervisningsspråk. Skolornas undervisningsspråk delas in i två kategorier: svenskspråkiga skolor (undervisningsspråk svenska) och finskspråkiga skolor (undervisningsspråk finska). Cirka sex procent av eleverna i årskurserna 4 och 5 samt årskurserna 8 och 9 som svarade på enkäten Hälsa i skolan 2019-2023 gick i en svenskspråkig skola. Granskningen av resultaten fokuserar på indikatorer som Institutet för hälsa och välfärd rekommenderar att används för utveckling av skolornas verksamhet och på resultat där det finns betydande skillnader enligt det officiella undervisningsspråket. Reflektionsavsnittet behandlar de största skillnaderna i resultaten mellan de svenskspråkiga och de finskspråkiga skolorna och eventuella orsaker till dessa. Slutligen ger vi förslag på hur man kan utnyttja resultaten och lyfter fram viktiga områden för fortsatt forskning.
Kokoelmat
- Kirjat [4288]