Lasten ja nuorten asiakaspalautteen kansallinen kehittäminen : ASPA Lapset ja nuoret alatyöryhmä 2023
Hietanen-Peltola, Marke; Lenkkeri, Kaisa; Sainio, Salla (2024)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Hietanen-Peltola, Marke
Lenkkeri, Kaisa
Sainio, Salla
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-408-285-3
Työpaperi : 2024_017
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-408-285-3
Työpaperi : 2024_017
Tiivistelmä
THL on julkaissut vuonna 2022 sisällölliset määrittelyt aikuisväestön sote-palveluiden asiakaspalautteen kansalliseksi yhtenäistämiseksi. Vuonna 2023 perustettiin Suomen kestävän kasvun ohjelmassa (RRP) alatyöryhmä jatkamaan sisältömäärittelytyötä lasten ja nuorten näkökulmasta. Tässä työpaperissa julkaistaan työryhmän ehdotukset koskien lasten, nuorten ja huoltajien asiakaspalautteen keruuta ja sen kansallista yhtenäistämistä. Alaikäisillä on oikeus tulla kuulluksi koskien heidän palvelujaan ja palvelujen järjestäjillä on velvollisuus kysyä alaikäisten kokemuksia ja toiveita palvelujen suhteen. Alaikäisten palautekyselyille ei ole olemassa ikärajoja eikä alaikäinen lähtökohtaisesti tarvitse huoltajien suostumusta palautteen antamiseen. Lasten ja nuorten asiakaspalautteen keräämisessä ja sisällöissä tulee huomioida vastaajan ikä ja kehitystaso. Palvelukokemuksesta voi kysyä samoja asioita kuin aikuisiltakin, mutta kysymysten kieliasun ja muodon tulee kuitenkin olla lapsen ikään ja kehitystasoon sopivia. Työpaperissa on esitelty ehdotukset kysymysmuotoiluista 7 12-vuotiaille lapsille ja 13 17-vuotiaille nuorille. Työpaperissa esitettyjä kysymysmuotoiluja tulee vielä pilotoida ennen kuin ne voidaan ottaa kansalliseen käyttöön. Myös huoltajien kyselyyn liittyvät linjaukset vaativat jatkotyöskentelyä.
Kokoelmat
- Kirjat [4290]