Hyvinvointimentorointi : Vantaan elintapaohjausmalli
Suonpää, Marianna; Ahonen, Anton; Patrikainen, Taru; Heikkurinen, Niina; Jäske, Jan-Erik; Sipilä, Inka; Punna, Mari; Lindström, Jaana; Absetz, Pilvikki (2023-11-01)
Suonpää, Marianna
Ahonen, Anton
Patrikainen, Taru
Heikkurinen, Niina
Jäske, Jan-Erik
Sipilä, Inka
Punna, Mari
Lindström, Jaana
Absetz, Pilvikki
Editori
Kylänen, Marika
Kostiainen, Elisa
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, THL
01.11.2023
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231030141942
HYTE-toimintamalli : 6/2023
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231030141942
HYTE-toimintamalli : 6/2023
Tiivistelmä
Hyvinvointimentorointi on toimintamalli, johon terveydenhuoltohenkilöstö ohjaa elintapaohjauksen tarpeessa olevia kuntalaisia potilastietojärjestelmän avulla. Toimintamalli vastaa monilla tavoin elämäntapaohjauksen kehittämistarpeisiin; se on konkreettinen tapa järjestää riskiryhmille tarjottavia palveluita terveydenhuollon ja kunnan hyte-palveluiden yhteistyönä. Toimeenpanossa yhdistyy onnistuneesti elämäntapaohjaus ja konkreettinen ohjaus liikkumisen lisäämiseen. Jatkuvuuden osalta on tarpeen suunnata huomio mm. mallin johtamiseen ja valittujen digitaalisten alustojen hyödynnettävyyteen myös tulevaisuudessa. Vaikuttavuudesta on rohkaisevia havaintoja ja tutkimusnäyttöä tarvitaan lisää.
Må bra-service är praxis, där personalen inom hälso- och sjukvården hänvisar kommuninvånare som är i behov av livsstilsvägledning till modellen med hjälp av patientdatasystemet. Praxisen svarar på många sätt på behoven av att utveckla livsstilsvägledning: Konkret sätt att ordna tjänster som erbjuds riskgrupperna i samarbete mellan hälso- och sjukvården och de kommunala tjänsterna för främjande av hälsa och välfärd. I genomförandet kombineras livsstilsvägledning och konkret handledning för att öka motionen på ett lyckat sätt. När det gäller kontinuiteten är det nödvändigt att uppmärksamma bland annat ledningen av modellen och att de digitala plattformar som valts kan användas även i framtiden. Det har gjorts uppmuntrande observationer om effektiviteten och behövs mer forskningsbaserad evidens.
Wellbeing mentoring is a practice to which health care personnel refer municipal residents in need of lifestyle counselling using the patient records system. The practice meets the development needs of lifestyle counselling in many ways; it serves as a concrete way of organising services offered to risk groups in cooperation between health care and municipal health and wellbeing services. The implementation succeeds in combining lifestyle counselling and concrete guidance to increase physical activity. Regarding continuity, it is necessary to pay attention to issues such as managing the practice and also ensuring the usability of selected digital platforms in the future. There are encouraging observations of effectiveness and a need for more research evidence.
Må bra-service är praxis, där personalen inom hälso- och sjukvården hänvisar kommuninvånare som är i behov av livsstilsvägledning till modellen med hjälp av patientdatasystemet. Praxisen svarar på många sätt på behoven av att utveckla livsstilsvägledning: Konkret sätt att ordna tjänster som erbjuds riskgrupperna i samarbete mellan hälso- och sjukvården och de kommunala tjänsterna för främjande av hälsa och välfärd. I genomförandet kombineras livsstilsvägledning och konkret handledning för att öka motionen på ett lyckat sätt. När det gäller kontinuiteten är det nödvändigt att uppmärksamma bland annat ledningen av modellen och att de digitala plattformar som valts kan användas även i framtiden. Det har gjorts uppmuntrande observationer om effektiviteten och behövs mer forskningsbaserad evidens.
Wellbeing mentoring is a practice to which health care personnel refer municipal residents in need of lifestyle counselling using the patient records system. The practice meets the development needs of lifestyle counselling in many ways; it serves as a concrete way of organising services offered to risk groups in cooperation between health care and municipal health and wellbeing services. The implementation succeeds in combining lifestyle counselling and concrete guidance to increase physical activity. Regarding continuity, it is necessary to pay attention to issues such as managing the practice and also ensuring the usability of selected digital platforms in the future. There are encouraging observations of effectiveness and a need for more research evidence.
Kokoelmat
- Kirjat [4303]