Ydinenergian käytön turvallisuusvalvonta : Vuosiraportti 2023
Marttila, Johanna (2024-04-29)
Marttila, Johanna
Editori
Marttila, Johanna
Säteilyturvakeskus
29.04.2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-309-597-7
STUK-B : 315
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-309-597-7
STUK-B : 315
Tiivistelmä
Johdanto
Tämä raportti on ydinenergia-asetuksen (161/1988) 121 §:n edellyttämä kerran vuodessa annettava Säteilyturvakeskuksen (STUK) selvitys työ- ja elinkeinoministeriölle (TEM) ydinenergia-alan valvontatoiminnasta. Raportti toimitetaan myös sosiaali- ja terveysministeriölle, ympäristöministeriölle, Suomen ympäristökeskukselle sekä ydinlaitospaikkakuntien ympäristöviranomaisille.
Raportti on kooste STUKin tekemästä ydinenergian käytön turvallisuusvalvonnasta ja sen tuloksista vuonna 2023. Raportissa esitetty STUKin ydinturvallisuusvalvonta kattaa ydinlaitosten suunnitteluun, rakentamiseen, käyttöönottoon valmistautumiseen, käyttöön ja käytöstäpoiston suunnitteluun liittyvät keskeiset valvontatiedot. Lisäksi raportti kattaa vastaavat tiedot muusta ydinenergian käytöstä, kuten ydinjätehuollosta ja ydinmateriaaleista. Varsinaisen turvallisuusvalvonnan lisäksi raportissa on kerrottu muun muassa ydinenergian käyttöä koskevan säännöstön kehittämisestä vuoden aikana sekä pääpiirteet ydinturvallisuuden ja ydinjätehuollon turvallisuustutkimusohjelmista Suomessa. Raportin liitteenä on ydinenergia-asetuksen edellyttämä yhteenveto STUKin myöntämistä ydinenergialain mukaisista luvista vuonna 2023.
STUKin valvonnan perusteella ydinenergian käytöstä vuonna 2023 ei aiheutunut vaaraa väestölle, yhteiskunnalle, ympäristölle tai tuleville sukupolville.
Johdon katsaus
STUKin tekemällä ydinlaitosten valvonnalla ja turvallisuusarvioinneilla on keskeinen merkitys yhteiskunnallisessa päätöksenteossa ja ydinturvallisuuden toteutumisessa. Ydinlaitosten valvonnan tavoitteena on varmistua ydinenergian käytön turvallisuudesta siten, ettei ydinlaitosten käytöstä tai niiden mahdollisista onnettomuustilanteista aiheudu vaaraa yhteiskunnalle ja ympäristölle.
Säteilyturvakeskuksen ydinenergian käytön ja ydinjätehuollon turvallisuuden valvonnassa oli vuonna 2023 paljon tuttua, mutta joillakin osa-alueilla olimme uuden äärellä. Valvoimme käyvien ydinlaitosten turvallisuutta ja että ydinvoimalaitosjätehuolto täytti asetetut turvallisuusvaatimukset. Toteutimme myös ydinmateriaalivalvontaa kansallisen valvontasuunnitelman mukaisesti sekä valvoimme Suomessa ensimmäistä ydinlaitoksen, VTT:n FiR 1 -tutkimusreaktorin, käytöstäpoistoa.
Mikä jäi erityisesti mieleen vuodesta 2023? Varmasti yksi merkittävimmistä tapahtumista ydinenergia-alalla oli Olkiluoto 3:n siirtyminen keväällä Suomen viidenneksi käyväksi ydinvoimalaitosyksiköksi. STUK valvoi laitosyksikön käyttöönottovaiheen tehokokeita ja ensimmäistä käyttöjaksoa. Käyttöönottokokeet onnistuivat ydinturvallisuuden näkökulmasta kokonaisuutena hyvin eikä käyttöturvallisuudessa ole todettu merkittäviä poikkeamia.
Myös toinen pitkäkestoinen projekti eteni: maailman ensimmäisen käytetyn ydinpolttoaineen kapselointi- ja loppusijoituslaitoksen käyttölupahakemusta käsiteltiin ja turvallisuusarvion laadintaa jatkettiin vuoden 2023 aikana. Valmista ei suuren tarkastettavan aineiston kanssa vielä tullut, mutta käsittely on edennyt hyvin. Samalla STUK on valvonut, että Olkiluodon loppusijoituslaitos rakennetaan turvalliseksi ja, että käyttöönotto ja käytön valmistelu toteutetaan tuvallisuusvaatimusten mukaisesti.
Vuoden 2023 alussa valmistui STUKin lausunto ja turvallisuusarvio sekä Loviisan ydinvoimalaitosyksikköjen käytön jatkamisesta vuoden 2050 loppuun että matala- ja keskiaktiivisen voimalaitosjätteen loppusijoituslaitoksen käytön jatkamisesta vuoden 2090 loppuun saakka. STUKin arvion mukaan Fortumilla on tarvittavat edellytykset, menettelyt, osaaminen ja resurssit turvallisen käytön jatkamiseksi. Myös Olkiluodon matala- ja keskiaktiivisen jätteen loppusijoituslaitosta arvioitiin vuonna 2023. STUKin tekemän määräaikaisen turvallisuusarvion mukaan myös Olkiluodossa nykyisen kaltaista loppusijoituslaitoksen toimintaa on mahdollista jatkaa turvallisesti.
Perinteisen ydinturvallisuusvalvonnan lisäksi kävimme vuonna 2023 keskusteluja uudenlaisten pienydinvoimaloiden tiimoilta suunnittelijoiden ja muiden toimijoiden kanssa. Näistä merkittävimpinä olivat säännölliset tapaamiset Fortumin kanssa selvityksestä, jossa Fortum tutkii uuden ydinvoiman rakentamisen edellytyksiä Suomessa ja Ruotsissa ja selvittää eri laitosvaihtoehtoihin liittyviä kysymyksiä, sekä osallistuminen yhdessä Ranskan ja Tšekin ydinturvallisuusviranomaisten kanssa ranskalaisen Nuward-reaktorin arvioimiseen. Hakemuksia tai käsiteltäviä aineistoja pienydinvoimaloista emme vuoden 2023 aikana saaneet, mutta jäämme odottamaan mielenkiinnolla tulevia vuosia.
STUKissa vuonna 2022 aloitettua ydinturvallisuussäännöstön kokonaisuudistusta jatkettiin työstämällä määräyksiä perusteluineen sekä luonnostelemalla määräysrakennetta. Tavoitteina säännöstötyössä on korostaa toiminnanharjoittajien vastuuta, mitoittaa vaatimukset turvallisuusmerkityksen suhteen oikein ja mahdollistaa valvonnan tehokas kohdentaminen riskimerkityksen perusteella. Nämä tavoitteet liittyvät STUKin strategian mukaiseen valvonnan kehittämistyöhön. Ydinturvallisuussäännöstön uudistaminen on kuluvan vuosikymmenen merkittävimpiä työpanoksia asiantuntijoiltamme.
Tapani Virolainen
Johtaja, Ydinvoimalaitosten valvonta
Jaakko Leino
Johtaja, Ydinjätteiden ja ydinmateriaalien valvonta Inledning
Denna rapport är den utredning som enligt 121 § i kärnenergiförordningen (161/1988) skall lämnas en gång per år till arbets- och näringsministeriet (ANM) över Strålsäkerhetscentralens (STUK) tillsynsverksamhet på kärnenergiområdet. Rapporten lämnas också till social- och hälsovårdsministeriet, miljöministeriet, Finlands miljöcentral och miljömyndigheter på orter med kärntekniska anläggningar.
Rapporten är en sammanfattning av STUK:s säkerhetsövervakning av användningen av kärnenergi och dess resultat 2023. I STUK:s tillsyn av kärnsäkerhet, som presenteras i rapporten, ingår centrala uppgifter inom övervakning av planering, byggande, förberedelse för idrifttagning, drift och avvecklingsplanering av kärntekniska anläggningar. Rapporten omfattar också motsvarande information om annan användning av kärnenergi, såsom kärnavfallshantering och kärnmaterial. Utöver den egentliga säkerhetsövervakningen beskriver rapporten bland annat utvecklingen av regelverket för användning av kärnenergi under året, samt huvuddragen i forskningsprogrammen för kärnsäkerhet och kärnavfallshantering i Finland. Som bilaga till rapporten finns en sammanfattning av de tillstånd som STUK beviljat under 2023 i enlighet med kärnenergilagen, vilket krävs enligt kärnenergiförordningen.
Enligt STUK:s tillsyn utgjorde användningen av kärnenergi 2023 inte någon fara för befolkningen, samhället, miljön eller kommande generationer.
Ledningens översikt
STUKs tillsyn av och säkerhetsbedömningar för kärnkraftverken har en central betydelse i samhällets beslutsfattande och uppnåendet av kärnsäkerheten. Tillsynen av kärntekniska anläggningar har som mål att säkerställa säkerheten vid användning av kärnenergi så att inte användningen av kärntekniska anläggningar eller eventuella olyckstillfällen i dem medför fara för samhället eller miljön.
Strålsäkerhetscentralens tillsyn av användningen av kärnenergi och säkerheten i kärnavfallshanteringen innebar mycket rutin 2023, men inom några delområden fanns det nyheter. Vi övervakade säkerheten i de kärntekniska anläggningar som är i drift och efterlevnaden av de uppställda säkerhetskraven i kärnavfallshanteringen. Vi utförde också kontroll av kärnmaterial enligt den nationella kontrollplanen samt övervakade avvecklingen av den första kärntekniska anläggningen i Finland, VTT:s forskningsreaktor FiR 1.
Vad var särskilt minnesvärt under 2023? En av de viktigaste händelserna i kärnenergibranschen var säkert att Olkiluoto 3 övergick till Finlands femte kärnkraftverksenhet i drift. STUK övervakade effektproven under verkets idrifttagningsskede och den första driftsfasen. Idrifttagningsproven lyckades som helhet bra ur kärnsäkerhetsperspektiv och inga betydande avvikelser observerades i driftsäkerheten.
Även ett annat långsiktigt projekt framskred: ansökan om drifttillstånd för världens första kapslings- och slutförvaringsanläggning för använt kärnbränsle behandlades och arbetet med säkerhetsbedömningen fortsattes under 2023. Det stora materialet som ska kontrolleras har vi inte blivit klara med ännu, men behandlingen har framskridit bra. Samtidigt har STUK övervakat att Olkiluoto slutförvaringsanläggning byggs säker och att idrifttagning och drift sker enligt säkerhetskraven.
I början av 2023 blev STUKs utlåtande och säkerhetsbedömning klara för såväl fortsatt drift av Lovisas kärnkraftsverksenheter till slutet av 2050 som fortsatt drift av slutförvaringsanläggningen för låg- och mellanaktivt kraftverksavfall till slutet av 2090. Enligt STUK har Fortum de nödvändiga förutsättningarna, processerna, kompetenserna och resurserna för fortsatt drift. Även Olkiluotos slutförvaringsanläggning för låg- och medelaktivt avfall bedömdes 2023. Enligt den tidsbegränsade säkerhetsbedömning som STUK gjort kan en verksamhet av samma slag som idag fortsättas på ett säkert sätt även vid slutförvaringsanläggningen i Olkiluoto.
Utöver traditionell kärnsäkerhetstillsyn förde vi 2023 diskussioner om nya slags små kärnkraftverk med konstruktörer och andra aktörer. De viktigaste av dessa var regelbundna möten med Fortum om en utredning där man undersöker förutsättningarna för att bygga ny kärnkraft i Finland och Sverige och för att klargöra de frågor som rör de olika anläggningsalternativen, samt deltagande i bedömningen av den franska Nuward-reaktorn tillsammans med kärnsäkerhetsmyndigheterna i Frankrike och Tjeckien. Under 2023 fick vi inga ansökningar eller något material för behandling gällande små kärnkraftverk, men vi väntar med intresse på kommande år.
Totalreformen av kärnsäkerhetsregelverket som inleddes i STUK 2022 fortsattes genom att utarbeta föreskrifter med motiveringar samt genom att skissa på regelverkets struktur. Målet med regelverksarbetet är att betona företagens ansvar, dimensionera kraven gällande säkerhetsbetydelsen rätt och göra det möjligt att effektivt rikta tillsynen med riskbetydelsen som grund. Dessa mål sammanhänger med arbetet för att utveckla tillsynen enligt STUKs strategi. Reformen av kärnsäkerhetsregelverket är den viktigaste arbetsinsatsen för våra experter under det innevarande årtiondet.
Tapani Virolainen
Direktör, Övervakning av kärnkraftverk
Jaakko Leino
Direktör, Övervakning av kärnavfall och material
Tämä raportti on ydinenergia-asetuksen (161/1988) 121 §:n edellyttämä kerran vuodessa annettava Säteilyturvakeskuksen (STUK) selvitys työ- ja elinkeinoministeriölle (TEM) ydinenergia-alan valvontatoiminnasta. Raportti toimitetaan myös sosiaali- ja terveysministeriölle, ympäristöministeriölle, Suomen ympäristökeskukselle sekä ydinlaitospaikkakuntien ympäristöviranomaisille.
Raportti on kooste STUKin tekemästä ydinenergian käytön turvallisuusvalvonnasta ja sen tuloksista vuonna 2023. Raportissa esitetty STUKin ydinturvallisuusvalvonta kattaa ydinlaitosten suunnitteluun, rakentamiseen, käyttöönottoon valmistautumiseen, käyttöön ja käytöstäpoiston suunnitteluun liittyvät keskeiset valvontatiedot. Lisäksi raportti kattaa vastaavat tiedot muusta ydinenergian käytöstä, kuten ydinjätehuollosta ja ydinmateriaaleista. Varsinaisen turvallisuusvalvonnan lisäksi raportissa on kerrottu muun muassa ydinenergian käyttöä koskevan säännöstön kehittämisestä vuoden aikana sekä pääpiirteet ydinturvallisuuden ja ydinjätehuollon turvallisuustutkimusohjelmista Suomessa. Raportin liitteenä on ydinenergia-asetuksen edellyttämä yhteenveto STUKin myöntämistä ydinenergialain mukaisista luvista vuonna 2023.
STUKin valvonnan perusteella ydinenergian käytöstä vuonna 2023 ei aiheutunut vaaraa väestölle, yhteiskunnalle, ympäristölle tai tuleville sukupolville.
Johdon katsaus
STUKin tekemällä ydinlaitosten valvonnalla ja turvallisuusarvioinneilla on keskeinen merkitys yhteiskunnallisessa päätöksenteossa ja ydinturvallisuuden toteutumisessa. Ydinlaitosten valvonnan tavoitteena on varmistua ydinenergian käytön turvallisuudesta siten, ettei ydinlaitosten käytöstä tai niiden mahdollisista onnettomuustilanteista aiheudu vaaraa yhteiskunnalle ja ympäristölle.
Säteilyturvakeskuksen ydinenergian käytön ja ydinjätehuollon turvallisuuden valvonnassa oli vuonna 2023 paljon tuttua, mutta joillakin osa-alueilla olimme uuden äärellä. Valvoimme käyvien ydinlaitosten turvallisuutta ja että ydinvoimalaitosjätehuolto täytti asetetut turvallisuusvaatimukset. Toteutimme myös ydinmateriaalivalvontaa kansallisen valvontasuunnitelman mukaisesti sekä valvoimme Suomessa ensimmäistä ydinlaitoksen, VTT:n FiR 1 -tutkimusreaktorin, käytöstäpoistoa.
Mikä jäi erityisesti mieleen vuodesta 2023? Varmasti yksi merkittävimmistä tapahtumista ydinenergia-alalla oli Olkiluoto 3:n siirtyminen keväällä Suomen viidenneksi käyväksi ydinvoimalaitosyksiköksi. STUK valvoi laitosyksikön käyttöönottovaiheen tehokokeita ja ensimmäistä käyttöjaksoa. Käyttöönottokokeet onnistuivat ydinturvallisuuden näkökulmasta kokonaisuutena hyvin eikä käyttöturvallisuudessa ole todettu merkittäviä poikkeamia.
Myös toinen pitkäkestoinen projekti eteni: maailman ensimmäisen käytetyn ydinpolttoaineen kapselointi- ja loppusijoituslaitoksen käyttölupahakemusta käsiteltiin ja turvallisuusarvion laadintaa jatkettiin vuoden 2023 aikana. Valmista ei suuren tarkastettavan aineiston kanssa vielä tullut, mutta käsittely on edennyt hyvin. Samalla STUK on valvonut, että Olkiluodon loppusijoituslaitos rakennetaan turvalliseksi ja, että käyttöönotto ja käytön valmistelu toteutetaan tuvallisuusvaatimusten mukaisesti.
Vuoden 2023 alussa valmistui STUKin lausunto ja turvallisuusarvio sekä Loviisan ydinvoimalaitosyksikköjen käytön jatkamisesta vuoden 2050 loppuun että matala- ja keskiaktiivisen voimalaitosjätteen loppusijoituslaitoksen käytön jatkamisesta vuoden 2090 loppuun saakka. STUKin arvion mukaan Fortumilla on tarvittavat edellytykset, menettelyt, osaaminen ja resurssit turvallisen käytön jatkamiseksi. Myös Olkiluodon matala- ja keskiaktiivisen jätteen loppusijoituslaitosta arvioitiin vuonna 2023. STUKin tekemän määräaikaisen turvallisuusarvion mukaan myös Olkiluodossa nykyisen kaltaista loppusijoituslaitoksen toimintaa on mahdollista jatkaa turvallisesti.
Perinteisen ydinturvallisuusvalvonnan lisäksi kävimme vuonna 2023 keskusteluja uudenlaisten pienydinvoimaloiden tiimoilta suunnittelijoiden ja muiden toimijoiden kanssa. Näistä merkittävimpinä olivat säännölliset tapaamiset Fortumin kanssa selvityksestä, jossa Fortum tutkii uuden ydinvoiman rakentamisen edellytyksiä Suomessa ja Ruotsissa ja selvittää eri laitosvaihtoehtoihin liittyviä kysymyksiä, sekä osallistuminen yhdessä Ranskan ja Tšekin ydinturvallisuusviranomaisten kanssa ranskalaisen Nuward-reaktorin arvioimiseen. Hakemuksia tai käsiteltäviä aineistoja pienydinvoimaloista emme vuoden 2023 aikana saaneet, mutta jäämme odottamaan mielenkiinnolla tulevia vuosia.
STUKissa vuonna 2022 aloitettua ydinturvallisuussäännöstön kokonaisuudistusta jatkettiin työstämällä määräyksiä perusteluineen sekä luonnostelemalla määräysrakennetta. Tavoitteina säännöstötyössä on korostaa toiminnanharjoittajien vastuuta, mitoittaa vaatimukset turvallisuusmerkityksen suhteen oikein ja mahdollistaa valvonnan tehokas kohdentaminen riskimerkityksen perusteella. Nämä tavoitteet liittyvät STUKin strategian mukaiseen valvonnan kehittämistyöhön. Ydinturvallisuussäännöstön uudistaminen on kuluvan vuosikymmenen merkittävimpiä työpanoksia asiantuntijoiltamme.
Tapani Virolainen
Johtaja, Ydinvoimalaitosten valvonta
Jaakko Leino
Johtaja, Ydinjätteiden ja ydinmateriaalien valvonta
Denna rapport är den utredning som enligt 121 § i kärnenergiförordningen (161/1988) skall lämnas en gång per år till arbets- och näringsministeriet (ANM) över Strålsäkerhetscentralens (STUK) tillsynsverksamhet på kärnenergiområdet. Rapporten lämnas också till social- och hälsovårdsministeriet, miljöministeriet, Finlands miljöcentral och miljömyndigheter på orter med kärntekniska anläggningar.
Rapporten är en sammanfattning av STUK:s säkerhetsövervakning av användningen av kärnenergi och dess resultat 2023. I STUK:s tillsyn av kärnsäkerhet, som presenteras i rapporten, ingår centrala uppgifter inom övervakning av planering, byggande, förberedelse för idrifttagning, drift och avvecklingsplanering av kärntekniska anläggningar. Rapporten omfattar också motsvarande information om annan användning av kärnenergi, såsom kärnavfallshantering och kärnmaterial. Utöver den egentliga säkerhetsövervakningen beskriver rapporten bland annat utvecklingen av regelverket för användning av kärnenergi under året, samt huvuddragen i forskningsprogrammen för kärnsäkerhet och kärnavfallshantering i Finland. Som bilaga till rapporten finns en sammanfattning av de tillstånd som STUK beviljat under 2023 i enlighet med kärnenergilagen, vilket krävs enligt kärnenergiförordningen.
Enligt STUK:s tillsyn utgjorde användningen av kärnenergi 2023 inte någon fara för befolkningen, samhället, miljön eller kommande generationer.
Ledningens översikt
STUKs tillsyn av och säkerhetsbedömningar för kärnkraftverken har en central betydelse i samhällets beslutsfattande och uppnåendet av kärnsäkerheten. Tillsynen av kärntekniska anläggningar har som mål att säkerställa säkerheten vid användning av kärnenergi så att inte användningen av kärntekniska anläggningar eller eventuella olyckstillfällen i dem medför fara för samhället eller miljön.
Strålsäkerhetscentralens tillsyn av användningen av kärnenergi och säkerheten i kärnavfallshanteringen innebar mycket rutin 2023, men inom några delområden fanns det nyheter. Vi övervakade säkerheten i de kärntekniska anläggningar som är i drift och efterlevnaden av de uppställda säkerhetskraven i kärnavfallshanteringen. Vi utförde också kontroll av kärnmaterial enligt den nationella kontrollplanen samt övervakade avvecklingen av den första kärntekniska anläggningen i Finland, VTT:s forskningsreaktor FiR 1.
Vad var särskilt minnesvärt under 2023? En av de viktigaste händelserna i kärnenergibranschen var säkert att Olkiluoto 3 övergick till Finlands femte kärnkraftverksenhet i drift. STUK övervakade effektproven under verkets idrifttagningsskede och den första driftsfasen. Idrifttagningsproven lyckades som helhet bra ur kärnsäkerhetsperspektiv och inga betydande avvikelser observerades i driftsäkerheten.
Även ett annat långsiktigt projekt framskred: ansökan om drifttillstånd för världens första kapslings- och slutförvaringsanläggning för använt kärnbränsle behandlades och arbetet med säkerhetsbedömningen fortsattes under 2023. Det stora materialet som ska kontrolleras har vi inte blivit klara med ännu, men behandlingen har framskridit bra. Samtidigt har STUK övervakat att Olkiluoto slutförvaringsanläggning byggs säker och att idrifttagning och drift sker enligt säkerhetskraven.
I början av 2023 blev STUKs utlåtande och säkerhetsbedömning klara för såväl fortsatt drift av Lovisas kärnkraftsverksenheter till slutet av 2050 som fortsatt drift av slutförvaringsanläggningen för låg- och mellanaktivt kraftverksavfall till slutet av 2090. Enligt STUK har Fortum de nödvändiga förutsättningarna, processerna, kompetenserna och resurserna för fortsatt drift. Även Olkiluotos slutförvaringsanläggning för låg- och medelaktivt avfall bedömdes 2023. Enligt den tidsbegränsade säkerhetsbedömning som STUK gjort kan en verksamhet av samma slag som idag fortsättas på ett säkert sätt även vid slutförvaringsanläggningen i Olkiluoto.
Utöver traditionell kärnsäkerhetstillsyn förde vi 2023 diskussioner om nya slags små kärnkraftverk med konstruktörer och andra aktörer. De viktigaste av dessa var regelbundna möten med Fortum om en utredning där man undersöker förutsättningarna för att bygga ny kärnkraft i Finland och Sverige och för att klargöra de frågor som rör de olika anläggningsalternativen, samt deltagande i bedömningen av den franska Nuward-reaktorn tillsammans med kärnsäkerhetsmyndigheterna i Frankrike och Tjeckien. Under 2023 fick vi inga ansökningar eller något material för behandling gällande små kärnkraftverk, men vi väntar med intresse på kommande år.
Totalreformen av kärnsäkerhetsregelverket som inleddes i STUK 2022 fortsattes genom att utarbeta föreskrifter med motiveringar samt genom att skissa på regelverkets struktur. Målet med regelverksarbetet är att betona företagens ansvar, dimensionera kraven gällande säkerhetsbetydelsen rätt och göra det möjligt att effektivt rikta tillsynen med riskbetydelsen som grund. Dessa mål sammanhänger med arbetet för att utveckla tillsynen enligt STUKs strategi. Reformen av kärnsäkerhetsregelverket är den viktigaste arbetsinsatsen för våra experter under det innevarande årtiondet.
Tapani Virolainen
Direktör, Övervakning av kärnkraftverk
Jaakko Leino
Direktör, Övervakning av kärnavfall och material
Kokoelmat
- STUKin omat sarjajulkaisut [2308]