Vaikutusten analyysi Kotoa kouluun -toiminnasta : Systeemisellä otteella vähennetään koulupoissaoloja
Isola, Anna-Maria; Syrjänen, Johanna (2024)
Isola, Anna-Maria
Syrjänen, Johanna
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-408-267-9
Työpaperi : 2024_010
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-408-267-9
Työpaperi : 2024_010
Tiivistelmä
Ongelmalliset koulupoissaolot peruskoulussa ovat lisääntyneet viime vuosina. Niiden vähentämiseksi tehdään työtä valtakunnallisesti opetus- ja kulttuuriministeriön johdolla. Useat koulut ovat ottaneet käyttöönsä mallin, jossa poissaoloja seurataan ja niihin puututaan jo varhain. Tarvitaan kuitenkin myös toimintamallia, joka yhdistää oppilaan ja hänen perheensä, koulun sekä oppilaan ja perheen kanssa työskentelevät ammattilaiset. Turussa, Varsinais-Suomen Lastensuojelujärjestöt ry:n johdolla kehitetyssä Kotoa kouluun -toimintamallissa sosiaali- ja terveysalan koulutuksen saaneet perhevalmentajat työskentelevät alakouluikäisen lapsen ja tämän perheen kanssa. He ratkovat koulunkäynnin vaikeuksia perheen kanssa, ohjaavat perheen tarvittaviin palveluihin ja johtavat tarvittaessa perheen kanssa työskentelevää verkostoa samaan suuntaan systeemisellä otteella. Kotoa kouluun -toiminnan vaikutusten hahmottamiseksi haastateltiin perhevalmentajien kanssa työskennelleitä vanhempia ja koulunkäynnin ammattilaisia. Vanhemmat kokivat perhevalmentajien avulla pystyvänsä tukemaan lastensa koulunkäyntiä aikaisempaa enemmän. He kertoivat saaneensa purettua koulupoissaoloihin liittyvää psyykkistä kuormaa, jolloin he pystyivät suuntaamaan vapautuneet voimavaransa koulunkäyntiin liittyvien vaikeiden tilanteiden purkamiseen. Koulunkäynnin ammattilaiset huomasivat tämän koulussa aikaisempaa tyytyväisempinä lapsina. Kotoa kouluun -toimintamalli pidettiin kouluissa puuttuvana palasena, joka yhdistää kodin ja koulun. Kun koulut saavat kerättyä poissaolotilastoja, on mahdollista arvioida myös Kotoa kouluun -toiminnan vaikuttavuutta laajemmin. Työpaperissa on ehdotettu mittareita, joiden avulla tulevaisuudessa voidaan arvioida kustannusvaikuttavuutta. Ensisijaisesti koulunkäynnin tukeminen on kuitenkin ihmisoikeustyötä: jokaisella lapsella on oikeus oppia.
Kokoelmat
- Kirjat [4204]